A belső linkek használatának alapelvei
Sánta Tibor tanácsadó cikke

Az Internet gyakorlatilag a linkek hálózata. Minél több szállal kapcsolódik az oldalunk a hálózathoz, annál jobb helyezést érhet el a keresőkben. Ez az állítás különösen igaz a Google-ra, amely a nemzetközi porondon egyértelműen napjaink legnépszerűbb, de a magyar piacon is vezető szerepet játszó keresőjére. Saját bevallása szerint a legnagyobb súlyt az egyes honlapokra mutató linkeknek szánta algoritmusa kialakításakor.

A linkeknek kétféle típusa létezik:
- Belső linkek
- Külső linkek

A belső linkek a weboldalak lényeges alkotóelemei, amelyeken keresztül meghatározódik az oldal szerkezete, vagyis az, hogy az egyes aloldalak hogyan kapcsolódnak egymáshoz.

A külső linkek ezzel szemben valójában a "közösséghez" való csatlakozás eszközei. Az online közösség - legalábbis a fent említett szempontból nézve - ezekkel "szavaz" a honlapra. A népszerűség tehát a honlapunkra mutató linkek számának függvénye, amelyet a keresők az oldal online "értékteremtő" képességének legfőbb mutatójaként értelmeznek.

Annak érdekében tehát, hogy a honlapunk egyes oldalai jobban szerepeljenek a keresőkben, különös tekintettel itt a Google-ra, mind a más honlapokról, mind a saját honlapunkról rá mutató linkek számát növelni kell. Mindazonáltal nem helyes csupán a mennyiségre koncentrálni. Azon oldalakról a mi honlapunkra mutató linkek értéke, amelyeknek a PageRank-je (PR1) magasabb, illetve az oldal népszerűbb, többet érnek, mint az alacsony PageRank-kel rendelkező, alacsony látogatottságú oldalakról ránk mutató linkek. (A PageRank-ról bővebbet a tudástárban talál.)

A megfelelő belső linkek - amellett, hogy a felhasználók könnyebben navigálhatnak az oldalunkon - biztosítják, hogy a keresőmotorok az aloldalakat is beindexálják. Másrészről a magasabb PR-ral rendelkező oldalakon a többi aloldalra mutató belső linkek növelik azok PR-ját is. Ebből következően igyekezzünk annyi a honlapunkra mutató minőségi linket elhelyezni, amennyit csak lehet, és az ezekből származó előnyt közvetítsük a többi oldal felé is.

A linkelés sajátosságai:

A keresőmotorok nem csak azt veszik figyelembe, hány és milyen fontos oldal linkel a mi oldalunkra, azt is értékelik, hogy ezek az oldalak "mit mondanak" rólunk miközben ránk linkelnek. Ezért mindig ajánlott szöveges linkeket használni képek helyett. A linkeken elhelyezett szöveget, tehát azt, amit a felhasználó lát, angol kifejezéssel anchor tag-nek nevezik.

Egyes keresők, köztük a Google ennél továbbmennek, ugyanis a szövegkörnyezet és az anchor tag - azaz a linken elhelyezett, a felhasználó által látható szöveg - közötti viszonyt is képesek értékelni. Tulajdonképpen a link és a mi oldalunk közötti relevanciát keresik.

A fentiek érvényesek a belső linkekre is, ugyanakkor míg arra, hogy más honlapokon mit mondanak a miénkről, nincs befolyásunk, saját honlapunkon szereplő linkeket megszerkeszthetjük úgy, hogy azok a kulcsszavak "nyelvét beszéljék", azaz a kulcsszavakat használjuk, a belső linkek szövegeként. A szöveges linkek esetében a link szövegeként megjeleníthetőek a kulcsszavak, ami szintén pozitívan befolyásolja a keresőkben elfoglalt helyet.

A belső linkelés egy másik fontos aspektusa a sitemap. Ez olyan oldal, ahonnan minden oldalra mutatnak linkek a honlapon belül. Legalább a kezdőlapon, de lehetőleg minden oldalon legyen link a sitemap-re. A sitemap segít, hogy a honlap készítője és felhasználók átlássák az egész weboldalt, míg a keresőmotorokat abban segíti, hogy az összes aloldalt be tudják indexálni.

A belső linkek szerkezete:

A szerkezet megtervezésénél 3 féle lehetőséget kell figyelembe venni:

- Hierarchikus szerkezet esetében a kezdőlap minden aloldallal linkekkel van összekötve, ugyanakkor az egyes aloldalak nem állnak egymással kapcsolatban.

- Hurkos szerkezetnél a kezdőoldal az első aloldalhoz kapcsolódik, az a másodikhoz és így tovább, míg az utolsó oldalról visszajuthatunk a kezdőoldalra. Ilyen formán egy hurkot kapunk.

- Kiterjedt belső linkkapcsolat esetén az összes aloldal és a kezdőoldal össze van kapcsolva egymással.

Hogy melyik használat ajánlott az elsősorban attól függ, hogy a készíttetőnek illetve a tulajdonosnak milyen céljai vannak a honlappal, mi a honlap témája, mekkora szerepet szán a használhatóságnak és nem utolsó sorban hogy milyen fontosnak tartja a keresőkben elfoglalt helyet. Mindazonáltal megszívlelendő, hogy a logikailag nem összetartozó oldalak között nem ajánlatos linket létrehozni, mivel ez a keresőkben elért találatot is kedvezőtlenül befolyásolhatja azáltal, hogy az adott oldalon megjelenik a nem a témához szorosan kötődő tartalom.

A honlapon lévő felesleges, vagy használhatatlan linkeket két csoportba oszthatjuk:

- Törött linkek: ezzel a névvel azokat a linkeket illetik, amelyek nem vezetnek sehová, ugyanakkor erről a felhasználó értesítést kap egy hibaüzenet formájában.
- Halott linkek: ezek a linkek szintén nem vezetnek sehová, viszont a felhasználó értesítést sem kap, valójában erre a linkre kattintva nem történik semmi.

Ezeket természetesen érdemes minél előbb kiszűrni.

Összegezve: a megfelelően átgondolt belső linkelés nem csupán a honlap használhatóságát javítja, hanem a keresőmotorok munkáját is megkönnyíti, amit azok jobb találatokkal jutalmaznak. Érdemes tehát a fenti szempontokat figyelembe véve kialakítani megrendelőnk, illetve saját cégünk honlapját.

A hatékony honlapkészítés titka a marketing tanácsadás alapján készülő honlap!
Kérje ajánlatomat!

KAPCSOLATFELVÉTEL

Árajánlatot, csak az igényeit részletesen megismerve áll módomban adni.

 

Webdesign - Szenyán Ildikó 2007.