Design, tartalom, funkcionalitás

A rovarok testéhez hasonlatosan a honlapok is három részből állnak. Míg a rovarok esetében a sorrend adott (1. fej, 2. tor, 3. potroh), a honlapoknál korántsem ilyen egyértelmű a helyzet. A külcsínért felelős design, a belbecsét alkotó tartalom és a mindezekbe dinamizmust, életet lehelő funkcionalitás között éles harc dúl az elsőségért.

Vajon beszélhetünk-e abszolút, kötött sorrendről, vagy esetről-esetre kell megállapítani az egyes "alkotóelemek" fontosságát, a honlap küldetésének függvényében? A sorrendet természetesen a keresleti oldal, azaz a honlapok potenciális látogatói, a netizenek igényei formálják, vagy legalábbis az ő szempontjaikat kellene szem előtt tartani.

A kérdés tehát úgy is megfogalmazható, hogy melyik "alkotóelem" vonzza leginkább honlapunk látogatóit:

- az első érzelmi benyomást megteremtő igényes, ötletes grafika,
- a tudatosan tervezett, átgondolt felhasználó igényei szerint kialakított, rendszeresen frissülő tartalom, vagy
- a visszacsatolás, közösségépítés lehetőségének megteremtése

A végső sorrend tehát a látogatók preferenciáinak, illetve a honlap típusának, üzleti modelljének függvénye, ami egyrészről azt eredményezi, hogy az internetet használó személyek a saját igényeiknek leginkább megfelelő honlapokat látogatják, a honlapok készítői pedig az általuk megcélozni kívánt felhasználói réteg igényeinek megfelelően próbálják kialakítani a követendő sorrendet.

Az interneten fellehető honlapok típusuk szerint alapvetően három csoportra oszthatók:

- promóciós honlapok
- információs honlapok
- tranzakciós honlapok

A felosztás nem véletlen, hiszen a főbb típusok az alkotóelemek fontossága szerint különböztethetők meg. Egy promóciós honlap esetében értelemszerűen az érzelmek fokozására, pozitív attitűd kialakítására leginkább alkalmas grafikai, design elemek dominálnak, az információs honlapok a tartalomra helyezik a hangsúlyt, a tranzakciók lebonyolításához pedig funkcionalitás szükséges.

A sorrend első elemét a honlap típusa tehát kijelöli, kérdés ezek után a maradék két komponens közötti reláció. Felmerül továbbá az egyes alkotóelemek közötti "távolság" is, azaz egyfajta súlyozás a három sarokpont között.

A végső sorrendet, illetve az erőforrások elosztásának optimális súlyait, az egyes típusokon belül elkülöníthető üzleti modell, küldetés határozza meg.

Terméksite, brandsite

Az elsődleges szempontként figyelembe vett design mellett a tartalomra is nagy hangsúlyt fektetnek ezek a honlapok, hiszen a reklámozott termék, szolgáltatás részletes bemutatása elengedhetetlen. A funkcionalitás többnyire kimerül néhány megrendelést biztosító űrlap elküldésében, a termék paraméterei szerinti keresést biztosító adatbázisokban.

Súlyozás:

- design 50%
- tartalom 35%
- funkcionalitás 15%

Vállalati, céges honlap

A cél az adott szervezet tevékenységének átfogó ismertetése, a legáltalánosabb menüstruktúrában: a cégtörténet, termékek/szolgáltatások, referenciák/partnerek, állásajánlat, kapcsolat felvételi lehetőség, linkek szerepelnek, optimális esetben több nyelven is. Emellett fontos a megfelelő interaktivitás, funkcionalitás megteremtése, amit űrlapküldő szoftverek, a honlaphoz tartozó oldalakon pásztázó címszavas kereső, vállalati hírlevél biztosítanak. A design a legkevésbé fontos elem, bár a pozitív első benyomás megteremtése, a navigáció segítése és a tartalom szerkezeti tagolása szempontjából ez a tényező sem elhanyagolandó.

Súlyozás:

- design 25%
- tartalom 45%
- funkcionalitás 30%

Microsite

Általában alkalmi rendezvények, szezonális, gyakran változó szolgáltatások népszerűsítésére készül kampányszerűen. Legfontosabb eleme a tartalom, amivel a felhasználó tájékoztatását, cselekvésre ösztönzését lehet elérni. Pozitív image kiépítésére is használják, ezért a grafikai szempont is domináns, a funkcionalitás általában rendelési lehetőségre korlátozódik.

Súlyozás:

- design 35%
- tartalom 50%
- funkcionalitás 15%

Portálok

A tartalomszolgáltatás középpontjában a különböző portáloldalak állnak, melyek szerteágazó tartalommal várják látogatóikat. A felhasználók igénylik a tartalom elolvasása mellett annak könnyű kezelhetőségét (keresőprogramok), valamint szeretik megosztani véleményüket az olvasottakról (fórum, chat, szavazógép), ami a funkcionalitás komponens szerepét erősíti. A design a felhasználó szempontjából nem lényeges, a gyakran látogatott portálokon hirdető vállalatok, szervezetek viszont kikényszerítik ennek erős jelenlétét, s változását a divat függvényében.

Súlyozás:

- design 25%
- tartalom 50%
- funkcionalitás 25 %

Adatbázisok

Hatalmas mennyiségű információt tárolnak rendezett módon az "adatbázis alapú, hátterű" honlapok. A tartalom méretei miatt fontos annak kereshetősége, strukturáltsága. A design háttérbe szorul, cél a gyorsaság, egyszerűség.

Súlyozás:

- design 10 %
- tartalom 50%
- funkcionalitás 40 %

Tranzakciós honlapok

A tranzakciós honlapok viszonylag homogének vizsgálatunk szempontjából, egyértelműen az interaktív elemek széles tárháza (felhasználó kezelés, vendégkönyv, fórum, űrlapküldés, rendelésfeladás, adatbázis kereső, honlapon kereső, hírlevél, chat, levelezőlista, szavazógép, hírek feladása stb.) jellemzi őket. Fontos emellett a tartalom, az adatbázisban szereplő termékek, szolgáltatások, személyek adatainak sokrétűsége. A design elhanyagolható, bár a hirdetők érdekei itt is megváltoztathatják a súlyok szerepét.

Súlyozás:

- design 15 %
- tartalom 35%
- funkcionalitás 40 %

A hatékony honlapkészítés titka a marketing tanácsadás alapján készülő honlap!
Kérje ajánlatomat!

KAPCSOLATFELVÉTEL

Árajánlatot, csak az igényeit részletesen megismerve áll módomban adni.

Webdesign - Szenyán Ildikó 2007.