Vírusmarketingnek számít minden olyan stratégia, amely egyéneket arra próbál ösztönözni, hogy meghatározott
marketingüzeneteket továbbítsanak másoknak, s ezáltal exponenciális növekedést kísérel meg elérni a továbbított üzenet ismertsége
és hatékonysága tekintetében.
Nevét, az offline világban szájmarketingnek, network marketingnek nevezett jelenség internetes megfelelője és a
számítógépes vírusok terjedése közötti párhuzamnak köszönheti, sokan azonban csak a terjedés módjára, mértékére, sebességére asszociálnak a szó hallatán,
elfeledve azt, hogy a vírusok terjedéséhez optimális körülmények kellenek (pl. levegő, hőmérséklet, vagy éppen operációs rendszer,
megnyitott e-mail üzenetek); ha ezek hiányoznak a vírus csak lappang vagy akár el is pusztul.
A következőkben hat olyan tényezőt mutatok be, amely segítségével megteremthetjük az optimális terjedési körülményeket,
vírusmarketing üzenetünk számára, s sikeresen fertőzhetjük meg célcsoportunk online részének valamennyi tagját.
Egy sikeres kampány természetesen nem igényli az összes tényező együttes figyelembevételét, használatuk azonban növeli az eredményesség valószínűségét.
1. Ajándékozzunk értékes termékeket, szolgáltatásokat!
A leghatékonyabb szó a marketingszótárban az "ingyenes", "free" kifejezés. A legtöbb vírusmarketingen alapuló program általában
valamilyen ingyenes és a célcsoport számára értékes termékkel, vagy szolgáltatással hívja fel magára a figyelmet. Ingyenes információk, ingyenes e-mail
postafiókok, ingyenes szoftverek vezetik a sort. Az ingyenesség ugyan nem jelent azonnali profitot a vírusmarketinget felhasználó cég számára,
viszont az ingyenes termék megszerzése érdekében a cég honlapjára érkező személy érdeklődését felkelthetik más, nem ingyenes termékek, szolgáltatások is,
illetve bújtatott árukapcsolás esetén a kezdeti ingyenesség később fizetős szolgáltatássá válhat (pl. egy lézeres szemsebészet ingyenesen felajánlja az
előzetes szemvizsgálatot, de az ennek hatására a műtét mellett voksoló páciensnek már fizetnie kell).
Ne feledkezzünk meg a mondásról: "Ajándékozz valamit, s eladsz valamit!"
2. Biztosítsuk a hatékony terjeszthetőség feltételeit!
A vírus csak akkor terjed gyorsan, ha könnyen továbbítja a vírusgazda, azaz a fertőzés egyszerű és gyors. Az útjára bocsátott marketingüzenetnek
könnyen továbbíthatónak és könnyen lemásolhatónak, duplikálhatónak kell lennie. Ezért is olyan sikeresek a vírusmarketingben az e-mail-ek, a honlapok,
a letölthető szoftverek. Az Internet különösen optimális közege a gyors, egyszerű és olcsó "terjedésnek", a digitális formátum pedig biztosítja
a másolhatóságot. A marketingüzenet szempontjából a kevés sokszor több, a rövid sokszor jobb.
3. Legyünk figyelemmel a skálázhatóságra!
A vírusmarketing kampány során létfontosságú az üzenet terjesztési módszerének skálázhatósága. Ingyenes e-mail szolgáltatás felajánlásakor újabb és újabb
mailszervereket kell üzembe állítani, ahogy szaporodnak szolgáltatásunk igénybevevői, honlapunkról letölthető ingyenes szoftverek esetében pedig
a látogatottsági létszám korlátlanságának biztosításához szükség lehet a háttér infrastruktúra folyamatos biztosítására.
4. Építsünk a hagyományos emberi motivációkra, viselkedési sajátosságokra!
A jól megtervezett vírusmarketing figyelembe vesz alapvető, egyszerűen működő emberi tulajdonságokat, motivációkat. Ilyen alapvető vágy lehet például
a kommunikáció lehetősége, amit az Internet hőskorában a Netscape lovagolt meg, napjainkban pedig az ICQ, IM szoftverek profitálnak belőle.
Szintén alapvető emberi jellemző a játékosság, játékok szeretete, amit pozitív attitűd kialakítására használhatnak fel a vállalatok,
e-mailben terjeszthető promóciós játékok alkalmazásával.
5. Használjunk már létező kommunikációs hálózatokat!
Felmérések szerint a legtöbb embernek 8-12 személy tartozik a közvetlen környezetéhez, családtagok, barátok formájában. A szélesebb hálózatok több tucat
vagy akár több száz embert is tömörítenek. Ezek az emberi hálózatok kiválóan alkalmasak üzenetek elterjesztésére vírusmarketing módszerrel, mint ahogy az
influenzát is egymástól kapják meg a hálózat tagjai.:-) Az Internet közegében a fenti számok megsokszorozódnak, sokan hosszú e-mail listákat, kedvenc
honlapcímeket gyűjtenek, s használnak fel nap mint nap. Tulajdonképpen az affiliate marketing programok (partner programok) is hasonló elveken alapszanak.
Lényeg, hogy találjuk meg üzeneteinkkel a hálózat valamely láncszemét, s nyert ügyünk van!
6. Aknázzuk ki mások erőforrásaiban rejlő lehetőségeket!
A vírus az emberi szervezet erőforrásait használja fel szaporodásra, s a legéletképesebb vírusmarketing kampányok is ezt az utat követik. Az affiliate
marketing programok például más honlapok felületeiből táplálkoznak, s fejtik ki a hirdető számára pozitív hatásukat. Hasonlóan működik az a modell is,
amelyben egy szakértő ingyenesen teszi felhasználhatóvá az általa írt írásokat, amiket honlapjáról lehet megszerezni, mivel ezt várhatóan számos
látogatott online újság megjelenteti, s így az olvasók száma és a szakértő nevének ismertsége exponenciálisan növekszik.
A hatékony honlapkészítés titka a marketing tanácsadás alapján készülő honlap! Kérje ajánlatomat!