A hatékony vírusmarketing


Vírusmarketingnek számít minden olyan stratégia, amely egyéneket arra próbál ösztönözni, hogy meghatározott marketingüzeneteket továbbítsanak másoknak, s ezáltal exponenciális növekedést kísérel meg elérni a továbbított üzenet ismertsége és hatékonysága tekintetében.

Nevét, az offline világban szájmarketingnek, network marketingnek nevezett jelenség internetes megfelelője és a számítógépes vírusok terjedése közötti párhuzamnak köszönheti, sokan azonban csak a terjedés módjára, mértékére, sebességére asszociálnak a szó hallatán, elfeledve azt, hogy a vírusok terjedéséhez optimális körülmények kellenek (pl. levegő, hőmérséklet, vagy éppen operációs rendszer, megnyitott e-mail üzenetek); ha ezek hiányoznak a vírus csak lappang vagy akár el is pusztul.

A következőkben hat olyan tényezőt mutatok be, amely segítségével megteremthetjük az optimális terjedési körülményeket, vírusmarketing üzenetünk számára, s sikeresen fertőzhetjük meg célcsoportunk online részének valamennyi tagját. Egy sikeres kampány természetesen nem igényli az összes tényező együttes figyelembevételét, használatuk azonban növeli az eredményesség valószínűségét.

1. Ajándékozzunk értékes termékeket, szolgáltatásokat!

A leghatékonyabb szó a marketingszótárban az "ingyenes", "free" kifejezés. A legtöbb vírusmarketingen alapuló program általában valamilyen ingyenes és a célcsoport számára értékes termékkel, vagy szolgáltatással hívja fel magára a figyelmet. Ingyenes információk, ingyenes e-mail postafiókok, ingyenes szoftverek vezetik a sort. Az ingyenesség ugyan nem jelent azonnali profitot a vírusmarketinget felhasználó cég számára, viszont az ingyenes termék megszerzése érdekében a cég honlapjára érkező személy érdeklődését felkelthetik más, nem ingyenes termékek, szolgáltatások is, illetve bújtatott árukapcsolás esetén a kezdeti ingyenesség később fizetős szolgáltatássá válhat (pl. egy lézeres szemsebészet ingyenesen felajánlja az előzetes szemvizsgálatot, de az ennek hatására a műtét mellett voksoló páciensnek már fizetnie kell). Ne feledkezzünk meg a mondásról: "Ajándékozz valamit, s eladsz valamit!"

2. Biztosítsuk a hatékony terjeszthetőség feltételeit!

A vírus csak akkor terjed gyorsan, ha könnyen továbbítja a vírusgazda, azaz a fertőzés egyszerű és gyors. Az útjára bocsátott marketingüzenetnek könnyen továbbíthatónak és könnyen lemásolhatónak, duplikálhatónak kell lennie. Ezért is olyan sikeresek a vírusmarketingben az e-mail-ek, a honlapok, a letölthető szoftverek. Az Internet különösen optimális közege a gyors, egyszerű és olcsó "terjedésnek", a digitális formátum pedig biztosítja a másolhatóságot. A marketingüzenet szempontjából a kevés sokszor több, a rövid sokszor jobb.

3. Legyünk figyelemmel a skálázhatóságra!

A vírusmarketing kampány során létfontosságú az üzenet terjesztési módszerének skálázhatósága. Ingyenes e-mail szolgáltatás felajánlásakor újabb és újabb mailszervereket kell üzembe állítani, ahogy szaporodnak szolgáltatásunk igénybevevői, honlapunkról letölthető ingyenes szoftverek esetében pedig a látogatottsági létszám korlátlanságának biztosításához szükség lehet a háttér infrastruktúra folyamatos biztosítására.

4. Építsünk a hagyományos emberi motivációkra, viselkedési sajátosságokra!

A jól megtervezett vírusmarketing figyelembe vesz alapvető, egyszerűen működő emberi tulajdonságokat, motivációkat. Ilyen alapvető vágy lehet például a kommunikáció lehetősége, amit az Internet hőskorában a Netscape lovagolt meg, napjainkban pedig az ICQ, IM szoftverek profitálnak belőle. Szintén alapvető emberi jellemző a játékosság, játékok szeretete, amit pozitív attitűd kialakítására használhatnak fel a vállalatok, e-mailben terjeszthető promóciós játékok alkalmazásával.

5. Használjunk már létező kommunikációs hálózatokat!

Felmérések szerint a legtöbb embernek 8-12 személy tartozik a közvetlen környezetéhez, családtagok, barátok formájában. A szélesebb hálózatok több tucat vagy akár több száz embert is tömörítenek. Ezek az emberi hálózatok kiválóan alkalmasak üzenetek elterjesztésére vírusmarketing módszerrel, mint ahogy az influenzát is egymástól kapják meg a hálózat tagjai.:-) Az Internet közegében a fenti számok megsokszorozódnak, sokan hosszú e-mail listákat, kedvenc honlapcímeket gyűjtenek, s használnak fel nap mint nap. Tulajdonképpen az affiliate marketing programok (partner programok) is hasonló elveken alapszanak. Lényeg, hogy találjuk meg üzeneteinkkel a hálózat valamely láncszemét, s nyert ügyünk van!

6. Aknázzuk ki mások erőforrásaiban rejlő lehetőségeket!

A vírus az emberi szervezet erőforrásait használja fel szaporodásra, s a legéletképesebb vírusmarketing kampányok is ezt az utat követik. Az affiliate marketing programok például más honlapok felületeiből táplálkoznak, s fejtik ki a hirdető számára pozitív hatásukat. Hasonlóan működik az a modell is, amelyben egy szakértő ingyenesen teszi felhasználhatóvá az általa írt írásokat, amiket honlapjáról lehet megszerezni, mivel ezt várhatóan számos látogatott online újság megjelenteti, s így az olvasók száma és a szakértő nevének ismertsége exponenciálisan növekszik.

A hatékony honlapkészítés titka a marketing tanácsadás alapján készülő honlap!
Kérje ajánlatomat!

KAPCSOLATFELVÉTEL

Árajánlatot, csak az igényeit részletesen megismerve áll módomban adni.

 

Webdesign - Szenyán Ildikó 2007.